Isnin, 20 Oktober 2008

ISU-ISU DALAM INOVASI

Inovasi merupakan kemajuan, peningkatan dan pembaharuan yang dirancang dalam penggunaan teknologi untuk memudahkan sesuatu perkara atau masalah diselasaikan. Pelbagai usaha telah dilakukan untuk menjadikan teknologi yang ada pada hari ini lebih baik untuk kegunaan pada masa hadapan. Dengan adanya teknologi dan inovasi, kemajuan sesebuah negara dapat dicapai dengan lebih cepat. Contohnya inovasi dan pembangunan aplikasi serta teknologi maklumat (IT) dalam semua sector telah berkembang pesat.

Pada hari ini, sistem ICT global menyediakan kuasa untuk berkomunikasi dan keupayaan khusus termasuklah analitikal yang diperlukan oleh firma-firma terutamanya bagi mengendalikan perdagangan dan pengurusan bertaraf global. Perkataan teknologi maklumat (IT) telah menjadi sebutan harian rakyat Malaysia pada masa kini. Teknologi maklumat boleh didefinisikan sebagai semua jenis teknologi yang digunakan untuk memproses, menyimpan dan memindahkan maklumat dalam bentuk elektronik. (Martin. 1994).

Prinsip utama teknologi maklumat ialah Prinsip Teknologi tinggi sentuhan tinggi (high-tech-high-touch) iaitu semakin banyak bergantung kepada teknologi termaju, semakin penting kita menimbangkan aspek sentuhan-tinggi (high-touch) iaitu manusia. Prinsip ini menekankan penyesuaian teknologi maklumat kepada manusia daripada meminta manusia menyesuaikan dengan teknologi maklumat. Walaupun kemajuan teknologi komputer dan komunikasi begitu pesat tetapi ada beberapa isu yang membabitkan penggunaan teknologi maklumat. Beberapa isu berkaitan teknologi dan inovasi ialah masalah etika penggunaan teknologi maklumat, isu hak cipta dan keperibadian serta masalah keselamatan data. Teknologi maklumat memberi peluang untuk manusia mengenalpasti masalah yang menyebabkan kesusahan, kemusnahan dan kesulitan tetapi boleh juga boleh mencetuskan peluang.

Teknologi pada asasnya merangkumi pelbagai aspek iaitu yang pertama Teknologi sebagai Objek yang terdiri daripada mesin-mesin elektronik dan alat-alat, senjata dan seumpama. alat-alat ini sebenarnya melibatkan penggunaan tenaga manusia bersama mesin-mesin untuk menghasilkan sesuatu bahan. Kemudian kita beralih kepada Teknologi sebagai Pengetahuan iaitu bagaimana teknologi inovasi ini dapat menyampaikan maklumat menerusi internet dan mudah didapati kepada mereka yang memerlukan kepadanya.

Seterusnya Teknologi sebagai Aktiviti, iaitu manusia menggunakan teknologi untuk melakukan kerja dengan lebih teratur dan kemas, meningkatkan lagi kemahiran yang ada ke tahap yang lebih baik dan berkualiti serta digunakan sebagai persidangan untuk forum-forum yang membincangkan seseuatu hal melibatkan pihak-pihak yang jauh dan sukar ditemukan pada suatu tempat tetapi mampu menghasilkan penghasilan gerak kerja yang berkualiti. Kemudian Teknologi juga sebagai Proses iaitu menjadi satu daya keperluan dan kemudiannya diakhirinya dengan penyelesaian. justeru itu, Teknologi bertindak sebagai Sistem Manusia (Sosiatechnical) iaitu gabungan objek lain dengan manusia contohnya pembelajaran jarak jauh (PJJ) menerusi internet dengan lebih mudah dan menjimatkan.

Kesimpulanya, inovasi dan teknologi telah banyak membantu memudahkan kerja manusia dalam kehidupan seharian jika ia diaplikasikan dengan betul. Oleh itu pihak kerajaan haruslah memainkan peranan penting memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan menguasai teknologi terkini terutamanya dikalangan generasi muda yang bakal menjadi peneraju utama negara suatu hari nanti. Teknologi yang ada seharusnya digunakan dengan cara yang betul bagi memastikan kita dan juga orang lain boleh mendapat manfaat daripadanya.

Tiada ulasan: